Är Kick den nya utmanaren till Twitch eller inte?
Hur bra går det egentligen för Kick?
Möjligen kämpar Kick fortfarande med att hitta sin plats. Det finns argument för att den första rusningen var en typisk reaktion från de som snabbt hoppar på nya trender. Det finns också tankar kring att trots aggressiv marknadsföring, är det kanske inte så enkelt att göra stora pengar på Kick som det först verkade – åtminstone inte för den genomsnittlige användaren.
En djupdykning i Kicks statistik
Kick.com såg en imponerande tillväxt i början av 2023, med strategiska rekryteringar av stora namn genom enorma kontrakt och frestande löften till mindre streamers. I augusti under samma år såg man förvisso en nedgång, men Kick.com verkar ändå ha en stadig tillväxt under första kvartalet av 2024.
Enligt rapporter från Streams Charts upplevde Kick en tillfällig ökning i september 2023 med nästan 981 385 samtidiga tittare vid en tidpunkt, varav majoriteten följde en enskild streamer. Ändå fortsatte antalet ledande kanaler, och det totala antalet aktiva kanaler att sjunka under vissa månader.
Efter detta ökade dock det genomsnittliga tittarantalet stadigt, särskilt mellan januari och mars i år. I det stora hela är det alltså för tidigt att tala om en undergång, och med tanke på att Kick tillåter betydligt mer innehåll än Twitch kan de konkurrera på helt andra villkor.
Tittar vi istället på totala antalet besök de tre senaste månaderna märks det att antalet tittare har gått upp och ner. Under december 2023 såg plattformen 131,7 miljoner unika besök, och antalen växte sedan till 138,9 miljoner under januari i år. Däremot sjönk besökarantalen till 136,3 miljoner bara en månad senare.
Detta behöver däremot inte vara särskilt alarmerande, framförallt då Twitch sett en liknande trend när vi jämförde deras siffror. Minskningen hos Twitch är dock mer betydande.
Hur bemöter Kick sina utmaningar?
Kick.com har valt att sticka ut med försök till virala ögonblick och berömda ansikten som Adin Ross och xQc, i hopp om att få ännu fler besökare. Deras publik är trots allt 76,01 procent manlig och 23,99 procent kvinnlig. Den genomsnittliga åldersgruppen bland besökarna är dessutom 18 till 24 år. Detta talar för att de som använder internet allra mest ingår i deras målgrupp.
De har också valt att tillåta mer innehåll än Twitch, och det enda som inte är tillåtet är nakenbilder och pornografiskt material. Trots dessa fördelar har de även fått kritik, framförallt för att bara vara ett verktyg för Stake.com och deras casino. Det är nämligen så att Kick.com skapades av en av grundarna av Stake, Bijan Tehrani.
Vår slutsats
Om Kick vill växa ytterligare krävs mer än bara klickvänliga nyheter och stora namn. Plattformen behöver hitta sin unika position på marknaden, samt erbjuda ett verkligt värde för både streamers och deras tittare. Genom att fokusera på långsiktig tillväxt och kvalitetsinnehåll, samt vara öppna med sina användare och partners, har Kick alla möjligheter att blomstra i den konkurrensutsatta världen av casinostreaming.
Det känns också som att det pågår ett paradigmskifte inom strömmat material via nätet. Twitch har länge varit en av de allra största jättarna, men för att kunna dominera marknaden måste de dra ned på vissa kategorier av innehåll, särskilt de som inte är sponsorvänliga. Detta leder i sin tur till att utmanare som Kick ploppar upp för att fylla gapet, och på så sätt kommer det att hålla på.
Slutligen anser vi alltså att Kick inte nödvändigtvis är en ersättare till Twitch, utan snarare ett alternativ för de som letar efter innehåll som inte tillåts på Twitch.