Betsson tvingas betala tillbaka miljonbelopp till spelare

Historisk dom från Högsta domstolen
En 51-årig man från Örebro spelade bort nästan åtta miljoner kronor mellan 2009 och 2014, trots att han redan hade en dokumenterad spelberoendediagnos. Enligt domstolen visste Betsson mycket väl hur hans spelbeteende såg ut – de kände till att han haft allvarliga problem tidigare. Ändå fortsatte de att ha kontakt med honom, bland annat genom att skicka många bonusar och rikta intensiv reklam direkt mot honom.
Domstolen påpekar särskilt att de spel han använde mest var sådana som anses extra riskabla för den som har svårt att kontrollera sitt spelande. Det handlade om snabba slots med högt tempo och täta vinster – precis den typ av spel som forskning visar kan öka risken för ett beroende.
Nu har Betsson dömts att betala tillbaka drygt fem miljoner kronor till mannen, alltså hans totala förlust efter vinster räknats bort.
Fler väntas följa efter
Domen ses redan som ett slags vägledande exempel för andra som försöker ställa spelbolag till svars i liknande fall. Bland annat har entreprenören Per Holknekt tidigare försökt stämma Kindred Group, som äger Unibet, men förlorade den gången. Han säger nu till Aftonbladet att HD:s beslut kan göra att fler vågar ta sina fall till domstol.
Samtidigt påpekar vissa experter att det krävs väldigt speciella omständigheter för att det ska gå vägen – som i det här fallet där spelbolaget hade tydlig kännedom om spelarens beroende, men ändå fortsatte att marknadsföra hårt.
Betssons kommentar: ”Besvikna”
Betssons vd Pontus Lindwall sa i ett pressmeddelande att han är besviken över HD:s beslut, men tyckte inte att det kommer få några större följder för bolaget. Han menade att det handlar om ett enskilt fall med väldigt unika förhållanden, och att domen inte påverkar Betssons ekonomi i stort.
Han påpekade också att Betsson sedan länge arbetar aktivt med att förebygga spelproblem, och att personer med kända spelberoende inte ska kunna spela via deras plattformar.
Men det är svårt att hålla med honom helt. Domen visar tydligt att spelbolagens ansvar inte bara handlar om vad man säger, utan om hur man faktiskt agerar. Och verkligheten visar att det fortfarande finns brister. Bara för några veckor sedan beslutade Spelinspektionen att Betsson Nordic Ltd ska betala 6,5 miljoner kronor i sanktionsavgift.
Allt detta tyder på att problemen inte är något som enbart hör till det förflutna, även om de senaste böterna inte handlade om spelproblem – utan brister i arbetet mot penningtvätt.
Vår syn på domen
Att Högsta domstolen valde att ge spelaren rätt är en tydlig signal, både juridiskt och moraliskt, om vilket ansvar spelbolag faktiskt har. Det räcker inte längre att bara hänvisa till självavstängning eller skriva något i villkoren. Om ett bolag har konkret information om att en spelare har problem, måste de också agera.
För spelbranschen kan det här innebära ett skifte. Att rikta hård marknadsföring mot personer i riskzonen sker inte längre utan konsekvenser. Det är även möjligt att fler liknande fall dyker upp, särskilt om spelare kan visa att de blivit behandlade på samma sätt.
Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det här gäller ett fall som ligger långt tillbaka i tiden. Sedan dess har mycket förändrats. I dag får spelbolag bara erbjuda en bonus per spelare, och det har blivit praxis att bolagen arbetar betydligt hårdare med att förebygga spelberoende. Inte minst efter att Spelinspektionen delat ut ett flertal kännbara sanktionsavgifter för bristande konsumentskydd.
Det är alltså inte säkert att nutida fall skulle bedömas på samma sätt, men domen visar ändå tydligt att ansvarsfullt spelande inte får reduceras till en marknadsföringsfras. Det måste märkas i hur bolagen faktiskt agerar.