Flera casinon med samma licens orsakar problem på spelmarknaden
Licensdelning i korthet
Grundproblemet med verksamheterna och deras marknadsföringsmöjligheter beror helt enkelt på att väldigt många casinon delar en och samma spellicens. Det innebär bland annat att du endast kan utnyttja en av deras bonusar även om flera av deras sajter erbjuder kampanjer för sina spelare, något som både begränsar spelbolagen och besökarna på en och samma gång.
De större aktörerna inom spelbranschen äger inte bara flera varumärken, antalet domäner som används för casino och betting kan i flera fall överstiga trettio stycken per bolag vilket är väldigt många sett till antalet licenser.
Översyn av spelsajter som delar licens
På den svenska spelmarknaden hittas ungefär 70 licenser när det gäller onlinespel och vadhållning, men om vi tittar lite närmare på antalet domäner som ingår för respektive spellicens märks det tydligt att ett större antal spelsajter delar på en och samma.
För att skapa en något tydligare överblick har vi punktat ned ett antal exempel:
- AG Communications (driver 12 spelsidor med en licens)
- Bethard Group (driver 9 spelsidor med en licens)
- Evoke Gaming (driver 6 spelsidor med en licens)
- Genesis Global (driver 13 spelsidor med en licens)
- L&L Europe (driver 14 spelsidor med en licens)
- Skill On Net ( driver över 50 spelsidor med en licens)
- White Hat Gaming (driver över 30 spelsidor med en licens)
Varför ansöker inte varje spelsajt om en egen licens?
Anledningarna varierar säkert en hel del, men i grund och botten beror det på ekonomiska skäl då en licens för onlinespel kostar 400 000 kronor att ansöka, men beloppet dubblas också om det är tal om en kombinerad licens för odds och casino.
Att varje casino eller bettingsajt även skulle behöva vara ett helt fristående företag för att ansöka om en egen licens kostar också mycket pengar i slutändan, inte minst för alla olika befattningar och mängden administration som skulle krävas. Det är helt enkelt inte rimligt att göra på detta sättet vilket också tvingar spelbolagen att enbart använda en licens som sedan gäller för samtliga spelsidor.
Svårare att slå igenom med nya varumärken
Till sist finns även problematiken kring nya varumärken då ett spelbolag som äger flera casinon inte vill lansera ytterligare sådana om marknadsföringskraften är obefintlig. Om många spelare redan har utnyttjat bonusar på deras befintliga casinon finns det inga incitament överhuvudtaget att erbjuda genom att släppa en ny spelsajt, något som också resulterat i den avsaknad av nylanserade casinon vi märkt av sedan 2020.