Granskningsnämnden fastställer att Keno och Lotto är reklam
Svenska staten har stått för utgifterna
Händelsen är särskilt anmärkningsvärd då det statligt ägda spelbolaget Svenska Spel har betalat för hela kalaset. TV4 nämnde affärsuppgörelsen som sponsring, men detta är alltså inte fallet. Inslagen saknade också en annonssignatur som meddelar tittaren om att det rör sig om tv-reklam. Detta måste framförallt ske för att särskilja dragningarna från reguljära program.
Svenska Spel bistod också med ersättning för själva produktionen, likaså ytterligare belopp som krävdes för att arrangera det hela. På detta vis kan den svenska staten själv ha blivit skyldig till reklambrott. (8 kap. 5 § radio- och tv-lagen)
I lagen framgår följande regler (hämtade från Konsumentverket.se):
- Det ska tydligt framgå att det är reklam och vem som är ansvarig för den.
- Det krävs en särskild ljud- och bildsignatur före och efter reklamen som tydligt skiljer reklamen från övriga sändningar.
Vad vi vet har inget av detta följts i sändningarna. Lagen tillämpas dessutom både för webbsändningar, eller beställd tv där användaren väljer när och hur hen vill konsumera innehållet.
Svenska Spel har undvikit reklamkostnader under flera års tid
Vi fick gräva en hel del för att hitta siffror för reklamkostnader för kanalen, men enligt SvD kunde tv-sänd reklam kosta allt mellan 250 000 och 300 000 kr redan år 2013. Dessa priser har med all sannolikhet ökat betydligt mycket mer under årens lopp.
Svenska Spel har därmed lyckats komma undan med skyhöga belopp under många år, endast för att deras Keno- och Lottodragningar visats hos TV4. Nu är det äntligen slut med hycklandet, och vi får helt enkelt avvakta de rättsliga åtgärderna som väntar för att se avslutningen på sagan.