LeoVegas och Lucky Casino fälls – får miljonböter för dåligt spelansvar

Av Wille P
26 mars, 2025
Spelinspektionen har beslutat att fälla både LeoVegas Casino och Lucky Casino efter att allvarliga brister upptäckts i deras arbete med spelansvar för cirka två år sedan. Bakom casinona står spelbolagen Roar Vegas Ltd (LeoVegas) och Glitnor Services Ltd (Lucky Casino). Totalt landar sanktionsavgifterna på 36 miljoner kronor.

Lucky Casino missade att stoppa spelberoende i tid

För Lucky Casinos del handlar det om att de inte agerade tillräckligt snabbt – trots att flera spelare visade tydliga tecken på spelproblem. Spelare satte in enorma summor, ibland över två miljoner kronor i månaden. Insättningarna pågick dessutom i längre perioder, ofta mitt i natten.

Casinot skickade mest generella e-postmeddelanden och väntade för länge med att sätta in kraftfulla åtgärder. I ett fall stängdes spelaren av från spel om pengar – men först efter två månaders intensivt spelande. Enligt Spelinspektionen var det alldeles för sent, och här är vi beredda att hålla med.

Myndigheten konstaterade även i deras beslut att de har alla nödvändiga verktyg på plats, men att de inte användes tillräckligt effektivt eller i rätt tid.

LeoVegas Casino försökte agera – men inte tillräckligt snabbt

Roar Vegas, som driver LeoVegas, har också fått kritik. I tre fall hade spelare ett överdrivet spelbeteende – men bolaget agerade för sent. Två av dessa spelare var unga vuxna, en särskilt utsatt grupp enligt Spelinspektionen.

Till skillnad från Glitnor bedöms Roar Vegas ha vidtagit effektiva åtgärder, men alltså först efter att skadan redan var skedd. Därför får de en anmärkning istället för varning, men måste ändå betala 8 miljoner i böter. Detta låter lite väl saftigt, särskilt med tanke på bolaget ändå agerade inom några veckor.

Otydliga regler är bolagens gemensamma försvar

De två spelbolagen försvarar sig med att lagen är otydlig. De menar att det inte framgår när ett bolag faktiskt måste gå in och sätta gränser eller stänga av en spelare. Glitnor hänvisar till att det är upp till spelaren själv att minska sitt spelande, och att lagen om självavstängning bygger på frivillighet.

Roar Vegas lyfter dessutom att dataskyddslagstiftningen hindrat dem från att använda information om spelarnas ekonomi eller hälsa. Den lagändring som tillåter sådan användning trädde i kraft först efter granskningsperioden.

Spelinspektionen har en helt annan åsikt

Spelinspektionen anser att lagen är tydlig nog: spelbolag har ett ansvar att agera snabbt när någon visar tecken på spelproblem. Det räcker inte att bara informera spelare. Det krävs uppföljning – och om det inte hjälper, ska ännu kraftfullare åtgärder sättas in.

Myndigheten menar att både Glitnor och Roar Vegas i flera fall agerat för sent, trots att spelarna förlorat mycket stora summor på kort tid.

Böternas storlek och proportion till överträdelsen

För Lucky Casino landade bötesbeloppet på 28 miljoner kronor, vilket motsvarar ungefär 4,6 % av bolagets omsättning på drygt 607 miljoner kronor under 2023. Enligt spellagen får sanktionsavgiften inte överstiga 10 % av omsättningen – men den ska också stå i proportion till hur allvarlig överträdelsen är och hur länge den pågått. I Glitnors fall ansågs överträdelsen allvarlig och ha pågått under hela granskningsperioden, vilket motiverade det höga beloppet.

LeoVegas som är ”ny” på marknaden med sin nuvarande licens, hade ännu inte en helårsomsättning att basera avgiften på. Därför beräknades sanktionsavgiften på bolagets uppskattade omsättning utifrån den enda månad de var aktiva under 2023. Av denna anledning fick de betala 8 miljoner kronor, en lägre summa då överträdelsen bedömdes ha pågått under kortare tid och ha varit något mindre allvarlig.

Vår åsikt om det hela

Det är tydligt att både LeoVegas och Lucky Casino haft system och rutiner på plats – men ändå räcker det inte. När spelare fortsätter spela bort stora summor, måste bolagen reagera snabbt. Här har båda brustit, även om vi anser att fallet Glitnor Services var ett mycket allvarligare fall.

Men frågan är större än så. När det gäller Roar Vegas har bolaget verkligen försökt följa lagen – men trots detta får de böta miljontals kronor. När ett bolag som LeoVegas, som enligt Spelinspektionen har gjort mycket rätt, ändå får miljonböter – då fungerar inte systemet.

Som du kanske märker är det inte konstigt att allt fler spelbolag lämnar den svenska marknaden. Reglerna är väldigt otydliga, ansvaret är tungt och gränsen mellan rätt och fel är osäker. Det behövs tydligare riktlinjer, annars riskerar Sverige att tappa ännu fler seriösa casinon – och det gynnar varken spelarna eller marknaden i stort.

Skribent

Wille P

39 årig fritidsledare som valt bort obekväma arbetstider och sadlat om helt som skribent. Har över fem års erfarenhet inom spelbranschen och online casino där jag mestadels skrivit casinorecensioner, slotrecensioner, samt nyheter och annat intressant som rör spel på nätet. Jag har även erfarenhet av produktartiklar, länktexter och SEO optimerade texter. Mig når ni på Wille@goplay.se
2025-03-26