Nya regleringar mot spelreklam drabbar nyhetsbranschen
Konsekvenserna av minskad spelreklam drabbar dagstidningarna
Trots att spelbolagen blir påverkade negativt då de inte kan marknadsföra sig i samma omfattning är det även andra som blir lidande. Några av dessa är dagstidningar som Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Expressen, men även många fler.
Då flertalet medier lever på annonser blir det svårare än någonsin att täcka kostnaderna för den dagliga driften, men även journalisternas löner och möjligheten att ta in frilansare. Spelbranschen har därmed varit ett bra verktyg för webbtidningarna, till exempel under pandemin när många blev arbetslösa.
Kanaliseringen kommer endast att minska ytterligare
En annan punkt som inte får glömmas bort är att traditionella nyhetsmedier har varit ett utmärkt sätt för spelbolagen att nå fram till svenska casinospelare. På detta vis har de också kunnat få dem att spela på inhemska sajter istället för utländska, något som hållit kanaliseringsgraden flytande.
När det inte längre blir möjligt att annonsera lika mycket i Sverige kommer ännu fler människor att lockas till utländska spelbolag istället. Då bonusarna redan är rekordlåga och casinon tvingas att begränsa mängden insättningar kommer lagen om måttlig marknadsföring vara den sista spiken i kistan.
Debattartikeln i sin helhet kan du läsa via denna länk, men för att sammanfatta intäktsförlusterna för svensklicensierade casinon och bettingbolag presenterar vi dig med detta citat från Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschorganisationen för Onlinespel:
”I dag ser vi att omkring 25 procent av omsättningen från onlinekasino läcker ut ur det svenska licenssystemet till aktörer som varken betalar skatt i Sverige eller lever upp till spellagens krav på konsumentskydd.”
Vart är Sverige på väg gällande online casino 2022?
Om syftet är att förstöra spelmarknaden kan vi förstå att den nya lagen om minskade spelannonser är nödvändig, men förhoppningen är ändå att regeringen lyfter på de tillfälliga gränserna gällande insättningar och bonusar så att spelbolagen får en liten stund att återhämta sig.
Om de nuvarande restriktionerna förlängs en ytterligare gång, eller omvandlas till mer permanenta åtgärder är vi helt säkra på att branschen inte kommer ha många verksamma bolag kvar. De enda som överlever en sådan förändring är de allra största varumärkena, samt de statliga alternativen som Svenska Spel.