Omsättningen för svenska spelbolag minskade under 2023
Hur mycket sämre gick det förra året?
Enligt den senaste rapporten från Spelinspektionen upplevde spelbolag med svensk licens en totalomsättning på 27,1 miljarder kr under 2023, en minskning på omkring 1 % från året innan. Vi anser dock att detta inte berättar hela sanningen, och vid nästa års mätning kommer det garanterat se värre ut. Siffrorna har en tendens att släpa efter, men vi kan ändå se en oroväckande trend redan nu.
Bland de mest drabbade var Casino Cosmopol, med en minskning på 11,4 %, och här kommer det med all säkerhet se mycket värre ut framåt eftersom de tvingades stänga i både Malmö och Göteborg. Även de statliga lotterierna såg en nedgång på 3,6 %, medan casino- och bettingsektorn rapporterade en svag försämring på nästan 1 %.
Nedgången för nätcasino blev dessutom mer märkbar under det sista kvartalet av 2023 då omsättningen sjönk med över 3 % till 7,1 miljarder kr, jämfört med samma period året innan. Dessutom pekar preliminära data på att utmaningarna kan fortsätta in i 2024, något som inte kommer som en större överraskning.
Vi har flera gånger rapporterat om ett minskat antal nätcasinon i Sverige, och Casinokyrkogården växer för varje månad som går. Även om det tillkommer ett fåtal nya varumärken lite då och då brukar de dock lanseras av bolag som redan är verksamma på marknaden, och av denna anledning ser vi ingen större tillväxt inom branschen.
Antalet avstängda hos Spelpaus har ökat markant
Statistiken visade även att över 104 000 personer har valt att stänga av sig från spel via Spelpaus.se, en ökning med 5 % från tredje till fjärde kvartalet. I skrivande stund är siffran hos Spelpaus 109 120, och takten av antalet avstängda har verkligen vuxit i raketfart. Vi skrev under hösten 2022 en nyhet om att Spelpaus hade över 80 000 avstängda spelare, något som nu har ökat med nästan 30 000 ytterligare personer.
Detta kan till viss del indikera på ett förhöjt ansvarstagande bland spelarna, men även den ekonomiska pressen på hushållen på grund av den växande inflationen och höjda räntor har förmodligen spelat in.
Motståndet mot spelreklam växer
När det börjar gå sämre inom spelindustrin växer även det politiska motståndet mot spelreklam, en tråkig kombination som inte kommer sluta bra för spelbolagen. En enkät från Sveriges Radio visade nyligen att flera partier förespråkar åtgärder för att begränsa marknadsföring och annonsering, med förslag som sträcker sig från varningstexter på reklamen till ett totalförbud.
Kristdemokraterna vill se en utredning för att drastiskt minska spelreklamen, medan Liberalerna föreslår varningstexter. Även Centerpartiet, Sverigedemokraterna och Moderaterna har presenterat förslag för att minska spelreklamens räckvidd.
Spelinspektionen har själva föreslagit att höja åldersgränsen för målinriktad reklam till 25 år, en åtgärd som ännu inte har besvarats av regeringen, men som fått stöd från Socialdemokraterna.
Slutsats
Framtiden för spelbolagen är verkligen oviss. Det är svårt att se en god tillväxt framöver, särskilt med det politiska trycket mot ökade gränser för spelreklam, kombinerat med den växande mängden personer som stängt av sig hos Spelpaus.
Förutom detta är det många som lämnar den svenska marknaden till mer attraktiva casinon utomlands. I mångt och mycket befinner sig spelmarknaden i ett krisläge, något som kanske inte märks ännu – men som garanterat kommer att visa tecken på en krasch under de närmsta åren.
Statistiken som presenterades är inte alldeles för alarmerande för tillfället, men en nedåtgående trend brukar sällan vända på direkten. Det kommer förmodligen behöva bli mycket värre innan våra politiker inser vad som sker inom branschen.