Regeringen fastställer inte alla ändringar i spellagen

Av Wille
19 maj, 2022
Propositionen ”En förstärkt spelreglering” träder i kraft den 1:a januari 2023. Den fastställer bland annat tillägg som B2B-licenser, samt andra ändringar som vi har rapporterat här på Goplay tidigare. En glädjande nyhet är dock att förslaget kring specifika tider för spelreklam inte gick igenom, samt att kravet på särskild måttfullhet i marknadsföringen justeras istället för att skärpas.

Hur påverkar ändringarna spelarna?

Du som besöker casinon kan stöta på vissa förändringar nästa år. Först och främst blir det svårare för spelbolagen att marknadsföra sig på grund av striktare regler, något som i sin tur kan leda till minskade intäkter. En annan betydande ändring har att göra med B2B-licenserna som kräver att varje speltillverkare behöver ansöka om en licens för att erbjuda sina titlar i Sverige. Vi förväntar oss att de stora namnen kommer betala för en mjukvarulicens, medan mindre aktörer förmodligen lämnar marknaden bakom sig.

En tydligare överblick hittar du här nedan:

  • B2B-licenser på 120 000 kr behöver ansökas av speltillverkarna från och med den 1:a juli 2023. De behöver även ha en representant bosatt i Sverige.
  • Kravet på ”måttfullhet” inom spelreklam ändras inte till ”särskild måttfullhet” som planerat, utan justeras. (tex. i vilket sammanhang det förekommer, spelets hastighet, insatsmöjligheter, samt i vilken utsträckning spelet riskerar att nå personer under 18 år). Denna ändring träder i kraft den 1:a januari 2023.
  • Propositionen innehåller inte det tidigare förslaget om specifika tidpunkter när spelreklam skulle få sändas.
  • Överträdelser av spellagens förbud mot att skicka direktreklam till avstängda spelare ska kunna leda till att en licenshavare måste betala en marknadsstörningsavgift.
  • Spelinspektionen får utökade möjligheter att vidta administrativa åtgärder mot den som tillhandahåller olovligt spel via det uppdaterade främjandeförbudet. Det kan bland annat handla om ett förbudsföreläggande vite, något som kan ha en effekt mot marknadsföring av icke licensierade casinon. (denna lag har även gällt tidigare)

En lättnadens suck för spelbolagen – men fortfarande problematiskt

Först och främst är det positivt att regeringen inte gick på den hårda linjen som de hade tänkt från början. Planen var tydlig: spelreklam skulle likställas med försäljning av alkohol, det vill säga bli betydligt striktare.

Detta ser nu inte ut att bli verklighet vilket förmodligen beror på det enorma antalet klagomål och remissvar som skickades in via mediejättar och spelbolag som Expressen, ATG, Bonnier, ComeOn Sweden, Sper, William Hill International, LeoVegas, Paf, NRJ Sweden AB, Schibsted Sverige AB, och TV4 Media AB.

Det förekom även kritiska röster kring det nya och justerade marknadsföringskravet. En av dessa var Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschföreningen för Onlinespel. Han ansåg bland annat att det blir oerhört svårt för spelbolagen att tolka alla de olika kriterierna, samt att de kan leda till ännu mer osäkerhet inom branschen framöver.

Skribent

Wille

38 årig fritidsledare som valt bort obekväma arbetstider och sadlat om helt som skribent. Har över fem års erfarenhet inom spelbranschen och online casino där jag mestadels skrivit casinorecensioner, slotrecensioner, samt nyheter och annat intressant som rör spel på nätet. Jag har erfarenhet av casinon utan svensk licens samt svenskreglerade casino. På den svensklicensierade marknaden så anser jag att det är ett plus att man kan registrera sig snabbt och enkelt på casino med BankID samt att svenska casinon erbjuder snabba uttag. Ett minus på den svenska marknaden är att man inte får fler casinobonusar utöver välkomstbonusen. Jag har även erfarenhet av produktartiklar, länktexter och SEO optimerade texter. Mig når ni på [email protected]
2022-05-19