Skandal kring Socialdemokraternas lotteri – aggressiva metoder riktade mot äldre
Kombispel har fått 28 anmälningar till Konsumentverket
Från och med maj 2022 har Konsumentverket mottagit hela 28 anmälningar mot Kombispel, varav 18 gäller deras telefonförsäljning. Många av dessa fall involverar äldre personer som inte förstått köpvillkoren, och i vissa fall har det rapporterats att personer med demens fått lotter påtvingade. Flera tidigare anställda har också vittnat om att de instruerats att använda påtryckande metoder för att tvinga fram köp.
En anställd berättade följande: ”Vi får inte lägga på, utan du ska pusha, pusha, pusha tills kunden köper eller klickar dig.” Enligt samma person var det enda undantaget om kunden sa att hen är demenssjuk eller hade en god man. Det sistnämnda fallet beskriver en person som hanterar ekonomiska och juridiska ärenden åt en medmänniska, som till följd av sjukdom eller funktionsnedsättning inte klarar att sköta sina angelägenheter.
Har fulsäljet varit medvetet under en längre tid?
Bara under 2023 bidrog lotteriverksamheten med 9,8 miljoner kronor till Socialdemokraternas partikassa, och 6,3 miljoner kronor till SSU. Frågan är nu om majoriteten av dessa pengar har tvingats fram via ohederliga metoder, särskilt med tanke på vad tidigare medarbetare på säljbolagen har vittnat om.
Flera personer som tidigare jobbat inom Kombispels kundservice nämnde att Socialdemokraternas lotteri skiljer sig från andra uppdragsgivare de arbetat för. Varje gång kundtjänsten lyckades övertala en kund att inte avsluta sin prenumeration fick nämligen medarbetaren provision för detta. En av dessa anställda sa följande till TV4:
”Det var jäkligt höga krav med Kombilotteriet, så var det inte med andra projekt. De flesta var ju äldre människor som ringde in och de blev oftast prenumeranter till slut. Därför kändes kundtjänsten nästan värre än telefonförsäljningen.”
Socialdemokraternas svar och konsekvenser
Efter att avslöjandet publicerats har vd:n för Kombispel uttryckt sin bestörtning och meddelat att man kommer att utreda saken grundligt. Samtidigt har Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin på en pressträff förklarat att både vd:n och styrelsen för Kombispel omedelbart kommer att få lämna sina poster.
Detta är en del av en större åtgärd där man också avslutat alla samarbeten med telemarketingbolaget som ansvarat för försäljningen. På pressträffen uttryckte Baudin även att partiet inte längre har förtroende för den nuvarande ledningen inom Kombispel, men även att det är oacceptabelt att sådana metoder fått förekomma.
Han tillade också: ”…men jag är ledsen och jag är förbannad över att vårt bolag har brustit så i sin tillsyn så att det här överhuvudtaget har kunnat hända. Det är mot den bakgrunden som vi nu agerar, och vi agerar med kraft.”
Vår åsikt om händelsen
Att ett parti som Socialdemokraterna som utger sig för att värna om de mest utsatta, har tillåtit sitt lotteri att manipulera och lura äldre personer är djupt oroande. Det visar också på bristande intern kontroll och ansvarstagande, samtidigt som det nästan är tragikomiskt att det externa säljbolaget har ett namn som Effective Communication.
På en jobbannons från bolaget kan man läsa följande: ”…Därför kan vi erbjuda branschens mest attraktiva provisionsmodeller som dem flesta säljare går igång på, utöver en grundlön. Är du sugen på att tjäna 50 000kr i månaden? Hos oss finns möjligheten.”
Trots att partiet nu vidtagit åtgärder genom att avskeda ledningen för Kombispel, kan det inte dölja det faktum att detta är en allvarlig skada på deras trovärdighet. För ett parti som ska representera rättvisa och jämlikhet är denna typ av beteende inte bara oacceptabelt – utan skadligt för hela deras image. Vi kan bara hoppas att denna händelse leder till verklig förändring, även om skadan redan är skedd.