Spelbolagen i Sverige är upprörda över tandlös spellag
Varför är stämningen så irriterad?
För några dagar sedan rapporterade Dagens Industri att Spelinspektionen har avslutat en utredning av det Maltabaserade casinoföretaget Infiniza. Anledningen är att myndigheten anser att företagets nätcasinon inte vänder sig till svenska spelare medvetet.
Denna slutsats drogs efter att Infiniza bytte betalningsförmedlare, det vill säga parten som hanterar transaktioner av pengar från bankkonton till casinot. Numera är det inte längre Zimpler eller Finshark som har hand om överföringarna, och bolaget har istället valt en aktör i Litauen.
Tack vare denna ändring har de effektivt kommit runt Spelinspektionens regelverk. Då kriterierna som bestämmer om spel verkligen riktas mot svenskar inte längre anses vara uppfyllda kan myndigheten inte heller fortsätta driva ärendet.
Gustaf Hoffstedt, som är generalsekreterare hos BOS, hade följande att säga:
”Det är stötande, och äventyrar hela säkerheten och tryggheten med det svenska spellicenssystemet”. När Di intervjuade honom om bolaget Infinza fortsatte han även med: ”De uppskattas ha en betydande verksamhet i Sverige, i själva verket är en stor del av den ämnad att ta emot svenska konsumenter. Det är såklart extremt lönsamt, då de inte betalar någon svensk spelskatt.”
Spelinspektionen är bakbundna av det nuvarande regelverket
En utredare hos Spelinspektionen meddelade i sin tur till Di att det beslut som fattades specifikt rörde Infinizas användning av betaltjänsten Zimpler. Han kunde däremot inte säga om de betalningslösningar som Infiniza använt efter Zimpler leder till att företaget kan ses rikta sig mot svenska konsumenter. Vi vet inte heller om det har påbörjats en ny utredning mot spelbolaget.
Det framgick dock tydligt i beslutet att Spelinspektionen har möjlighet att inleda en ny tillsynsundersökning, om det framkommer att Infiniza återigen riktar sig mot den svenska marknaden utan nödvändig licens. Detta kräver dock att de bryter mot något av de kriterier som Spelinspektionen använder sig av.
Här är hela listan på kriterier som gäller vid bedömning om ett casino riktar sig mot Sverige:
- Att insättningar, uttag och vinster i svensk valuta erbjuds på
webbplatsen. - Att webbplatsen använder den nationella toppdomänen .se.
- Att information på webbplatsen är på svenska.
- Att webbplatsen anger villkoren för deltagande i spelet på svenska eller i övrigt i villkoren refererar till att man är en svensk kund.
- Att webbplatsen har en svensk kundtjänst/FAQ eller övrigt refererar till
vad som gäller om man är svensk kund. - Att webbplatsen har kontaktinformation till kundtjänst med svenskt
telefonnummer. - Att webbplatsen eller till webbplatsen associerat bolag använder sig av
betalningsalternativ och/eller betaltjänstleverantörer som är registrerad
i Sverige, eller uteslutande eller till stor del används av svenska
konsumenter. - Att webbplatsen eller till webbplatsen associerat bolag använder sig av
ett e-legitimationssystem som uteslutande eller till stor del används av
svenska konsumenter. - Att bolaget eller bolagets ”affiliates” har marknadsföring på svenska.
Vår slutsats
Det är en tämligen svår situation som spelbranschen befinner sig i. I vår mening är det största problemet att internet fungerar utan landsgränser, något som gör det väldigt svårt för olika regeringar att utforma spärrar och fungerande licenssystem.
Vår regering vill inte heller göra spel till något attraktivt, och desto mer restriktioner som införs – desto fler kommer att byta till utländska casinon. Den planerade skattehöjningen för licensierade spelbolag innebär dessutom en ökning med 4 %, något som garanterat kommer få ännu fler casinon att hamna på Casinokyrkogården. Av allt att döma kommer lagen träda i kraft den 1 juli 2024, trots massiva protester från nästan samtliga spelbolag som verkar i vårt land.
Vi har även en lång historia av integritet på nätet där varje svensk har rätt att själva bestämma vilka sajter de vill besöka. Friheten på nätet ser helt annorlunda ut i restriktiva länder som Kina där allt du gör övervakas och filtreras, och genom att exempelvis införa IP-blockeringar börjar regeringar snabbt att närma sig detta tankesätt. Det är förmodligen därför sådana inte existerar i Sverige, precis som när det gäller besök till utländska casinon… i alla fall än så länge.