Spelinspektionen hävdar att influencers slutat marknadsföra olagligt spel – men stämmer det verkligen?

Av Wille P
12 juni, 2025
Spelinspektionen meddelade den 11 juni att de influencers som varit föremål för tillsyn har upphört med att marknadsföra olagligt spel. Men stämmer det verkligen? Ett av de mest omtalade namnen i debatten – Emil “HeatoN” Christensen – fortsätter att visa upp reklam för utländska casinon på sin Twitch-kanal, trots tidigare granskningar och uppmärksamhet i media.

Nytt samarbete – men samma typ av casinon

Enligt SVT har HeatoN tidigare samarbetat med BC Game, ett casino utan svensk licens. I dag är det istället plattformar som 500 Casino och G4Skins som också drivs utomlands. Sajterna som syns på hans Twitch-kanal är båda tydligt inriktade på kryptospel och skin betting inom CS2-världen.

När man klickar vidare på länkarna hos Twitch visas budskap som:

  • “500 Casino – #1 CS2 & Crypto Gambling Site 300% – Bonus up to $15000”
  • “HeatoN’s $5000 Monthly WAGER RACE @ 500 Casino – The Race is LIVE”
  • “G4Skins 🎁 +5% BONUS ON ALL DEPOSITS AND A FREE CASE”

All kommunikation är på engelska – något som gör att den tekniskt sett inte direkt riktar sig till svenska konsumenter, vilket är ett krav för att spelreklam ska anses olaglig enligt spellagen. Det är dock en hårfin gräns, särskilt när en känd svensk profil står bakom budskapen och plattformen de publiceras på huvudsakligen når svenska tittare.

Om du vill se pressmeddelandet vi hänvisar till hittar du Spelinspektionens meddelande här, medan ”About” sidan på Heatons Twitch kanal finnes här.

Sampe tog bort länkar – HeatoN har dem kvar

En annan Twitch-profil, Sampe (Samuel Stronegger), har tidigare kritiserats för att länka till utländska casinon. Men till skillnad från HeatoN har Sampe numera tagit bort sådana länkar från Twitch.

HeatoN har däremot kvar reklamrutor med logotyper, bonusbudskap och direktlänkar till 500 Casino och G4Skins. Trots att länkarna är märkta med “This is not a transactional link” är det tydligt att det rör sig om ett kommersiellt samarbete.

Har Spelinspektionen verkligen granskat alla?

I Spelinspektionens pressmeddelande står det:

“De influencers som varit föremål för tillsyn har efter Spelinspektionens tillsyn upphört med att marknadsföra olagligt spel.”

Men vilka influencers har egentligen granskats? Det framgår inte av meddelandet. Och att just HeatoN – en av de mest omskrivna profilerna i denna fråga – fortsätter sin exponering för utländska casinon gör det svårt att förstå om han verkligen omfattats av tillsynen eller inte.

Myndigheten har tidigare sagt att Twitch är särskilt prioriterat i deras arbete eftersom plattformen är populär bland barn och unga. Spelinspektionens verksamhetsplan för 2025 pekar också ut olagligt spel och ungas spelvanor som två nyckelområden för året.

Men att en välkänd svensk e-sportprofil fortfarande använder sig av casinoreklam, om än på engelska och via nya aktörer, ställer frågor om tillsynen verkligen når dit den ska.

Vi vet inte om HeatoN har blivit kontaktad av Spelinspektionen, men i nuläget ser det ut som att han endast har bytt casinopartner – inte ändrat beteende. Och det rimmar illa med budskapet om att alla granskade influencers nu upphört med sin spelreklam.

Vår syn på saken

Det är svårt att inte reagera på hur luddigt Spelinspektionen formulerat sig. Att meddela att influencers som varit föremål för tillsyn nu har upphört med marknadsföring – utan att säga vilka det gäller – skapar mer frågor än svar. För allmänheten, och inte minst för medier som tidigare granskat dessa profiler, hade det varit rimligt med större transparens.

Har HeatoN blivit granskad och friats? Har han inte blivit granskad alls? Eller ser Spelinspektionen mellan fingrarna när det gäller vissa influencers?

Man kan också undra om detta pressmeddelande främst är ett försök att visa handlingskraft utåt – kanske för att behaga medier som tidigare riktat skarp kritik mot myndigheten. Rubriker som “Influenser-stjärnor gör reklam för illegala nätcasinon – Myndigheterna står och tittar på” har satt Spelinspektionen i ett besvärligt läge. Då riskerar ett vagt uttalande som detta att framstå som symbolpolitik snarare än ett resultat av konkreta åtgärder.

Vi vet inte exakt vad som ligger bakom detta utspel. Men det är svårt att ta ett så svepande påstående på allvar när profiler som HeatoN fortfarande är aktiva – om än med ett nytt casino och på ett annat språk. Vill man värna om unga och bekämpa olaglig spelreklam krävs mer än allmänna formuleringar och pressmeddelanden som skrapar på ytan. Transparens och tydlighet är avgörande om tillsynen ska tas på allvar.

Skribent

Wille P

41 årig fritidsledare som valt bort obekväma arbetstider och sadlat om helt som skribent. Har över åtta års erfarenhet inom spelbranschen och online casino. Min expertis sträcker sig även till den internationella spelmarknaden, där jag har god insikt i utländska casinon. Mig når ni på Wille@goplay.se
2025-06-12