Kulturutskottet avslår striktare marknadsföringsregler för casino
Ändringen är positiv för många svenska spelare
Att de nya och hårdare restriktionerna inte träder i kraft är fördelaktigt för många. Inte minst för gemene man som njuter av casinospel på fritiden, men även för spelbolagen som tillhandahåller underhållningen.
Kulturutskottet beslutade om ändringarna i propositionen ”En förstärkt spelreglering”, något du hittar via följande länk. Där framgår bland annat att regeringen initialt ville se ett förbud mot spel som ansågs vara av hög risk mellan 06:00 och 21:00, men även att spelreklam skulle likställas med lagen om alkoholförsäljning.
Lyckligtvis skedde inte detta, och nu kommer det alltså att se ut enligt nedan från och med den 1:a januari 2023:
- Spelrelaterad reklam ska ske via ett justerat krav på måttfullhet.
- En helhetsbedömning ska användas för att beakta risken för det aktuella spelet, samt i vilken utsträckning reklamen riskerar att nå fram till minderåriga.
- Överträdelser av förbudet mot direktreklam till avstängda spelare kan leda till en marknadsstörningsavgift.
Riskklassificering via bakdörren
Kulturutskottet höll inte med om att använda skiljande praxis för olika slags spel. Deras motivering var att reglerna för särskild måttfullhet för spelreklam var ett försök att implementera ett system som klassificerar spel utanför spellagens ramar.
De påpekade också att det finns risker förknippade med striktare regler kring marknadsföring, i synnerhet när det gäller spelbolag som redan betalar skatt i Sverige och som använder sig av ett högt spelansvar. Dessa aktörer skulle mista möjligheten att verka i landet på samma villkor som tidigare, i synnerhet då de inte skulle kunna använda sig av reklam i lika hög omfattning.
Utöver detta tyckte de att det är för tidigt att göra så pass stora förändringar i regelverket. Det finns dessutom för många faktorer som påverkar risken att utveckla ett problembeteende, samt att de flesta fall är specifika sådana.
I rapporten framgick det även att det är svårt att särskilja spelkategorierna från låg till hög risk. De faktorer som påverkar risken förändras över tid och influeras också av marknaden i sig. Därmed är det alltid nödvändigt att göra en bedömning baserat på nuvarande kunskap och forskning, i varje enskilt fall.
B2B-licenserna och deras omfattning
Vi har rapporterat om licenser för spelmjukvara tidigare, men nu är de alltså slutgiltigt beslutade och godkända. Dessa ska användas för att öka kanaliseringen, specifikt genom att hindra licensierade spelbolag från att samarbeta med tillverkare på svarta marknader.
Eftersom denna ändring nu blir verklighet kan Spelinspektionen enklare sätta stopp för icke licensierat spel. I korthet går det hela ut på att spelutvecklare med tillstånd inte kan erbjuda sina titlar för svenska besökare på casinon utan svensk licens, utan att riskera bli av med sin licens i Sverige.
Vilka tillverkare som kommer ansöka om B2B-licenser för att verka på den svenska marknaden vet vi inte ännu, men ändringen träder i kraft den 1:a juli 2022.
Inget nytt om bonusar ännu
Den nya propositionen innehöll inga beslut om möjligheten till fler erbjudanden per spelare. Detta är däremot något som kan bli verklighet framöver, särskilt nu när vi har fått en högerledd regering som är vänligt inriktad till saken.
Hos BOS kan man läsa att de välkomnar den nya regeringen och särskilt ansvarige ministern Niklas Wykman. Förhoppningen är att föra en dialog hur de svensklicensierade spelbolagen ska värnas så att de olicensierade aktörerna stängs ute.