Paf vill förbjuda spelreklam och höja spelskatten med tre procent
Vilka ändringar vill Paf se i Sverige?
För att sammanfatta det som diskuterades hittar du en kort överblick nedan:
- Förbud mot spelreklam på TV, men även på platser utomhus.
- Förbud mot sponsorskap av spelbolag inom idrotten.
- Höjd spelskatt från 18 % upp till 21 %. Här anser de även att de ökade intäkterna skulle kompensera för sponsorpengarna.
- Lagstifta omsorgsplikten med tydligare gränser och åtgärder.
- Expandera Spelpaus så att det även fungerar preventivt.
VD:n Christer Fahlstedt drog även parallellen mellan spelreklam och alkoholism, specifikt att man inte kan sälja folköl till alkoholister.
Paneldeltagarna inte överens
I diskussionerna medverkade företrädare för Sverigedemokraterna, Moderaterna och Centerpartiet. De var inte helt oväntat oense om Paf:s förslag, men alla var överens om att licenssystemet gjort spelbranschen bättre.
De som vill se flest förändringar (fast åt andra hållet), är Moderaterna. Daniel Wykman som är riksdagsledamot åt partiet menade på att vi för tillfället har en ”as good as it gets” reglering. Hans betyg var också 2,5 av 5 möjliga.
Sverigedemokraterna vill istället vänta i fem år innan de tillsätter en ordentlig utredning. Centern menade på att det fungerar som tänkt, alltså med mer ordning och reda – även om det finns utrymme för mer tydlighet.
Förvånansvärt extrema förslag
När vi läste förslagen blev vi genast förvånade av hur exceptionella de var. För tillfället finns det inget parti som har liknande åsikter, men det verkar också som att Paf glömmer en väldigt viktig punkt: spelbranschens attraktionsvärde.
Anledningen till att spelarna flyr till utländska casinon utan svensk licens beror på att marknaden är för hårt reglerad, inte tvärtom. Om spelskatten höjs ytterligare kommer ännu fler spelbolag och online casinon att lämna landet, samt att medel från spelreklam används för betydligt mer än bara sponsorpengar.
Vi får inte heller glömma att Paf är en offentligrättslig förening. Deras uppgift är dessutom väldigt annorlunda gentemot konkurrenterna, mycket tack vare att intäkterna ska bidra till allmännyttiga ändamål. En minskad inkomst från reklam och sponsorskap drabbar därmed inte dem särskilt mycket, eller överhuvudtaget.