Regeringen vill begränsa spelreklamen ytterligare
Startdatum planerad till nästa sommar
Det finns en åtgärdsplan som ska lanseras i början av sommaren nästa år, närmare bestämt den 1:a juli 2022. Detta blir också startskottet till en av de mer permanenta åtgärderna som regeringen vill införa i ett steg mot en mer reglerad och trygg spelmarknad.
Målet är att minska själva aggressiviteten inom reklamen som idag anses vara för påstridig, men med tanke på att hela branschen är minst sagt oattraktiv är vi ganska förvånade över beslutet om minskad marknadsföring, eller snarare en mer måttfull sådan. Betyder detta att de tillfälliga spelgränserna som nu plågar casinobranschen ska försvinna den 14:e november 2021? Eller är det endast ett ytterligare steg mot en spelmarknad som sakta håller på att gräva sin egna grav?
Hur det än blir är vi säkra på att det snarare stjälper än hjälper spelbolagen som desperat försöker behålla sin relevans bland sina besökare. Den sjunkande kanaliseringsgraden har endast ökat och vi tror också att nya siffror kommer publiceras inom kort som visar hur allvarligt läget faktiskt är.
Genomförandeplanen är inte realistisk
Även om reklamen inom spel minskar i samhället genom att affischer, tv- och radiosändningar marknadsförs med hjälp av en särskild måttfullhet kommer internet fortfarande att vara en stor del av vår vardag, något som dessutom är betydligt svårare att reglera med tanke på alla annonser i sociala medier och olika nättidningar.
Vi tror också att fokus har skiftat till en ickefråga med tanke på hur många som väljer att vistas på spelsidor i andra länder. Utländska casinon och deras marknadsföring är dessutom mycket svårare att komma åt eftersom de är registrerade i områden som inte följer svensk lagstiftning.
Om regeringen verkligen vill ha en fungerande spelmarknad bör de göra allt de kan för att omvandla den till en mer attraktiv sådan, framförallt då det är casinobesökarna som bestämmer om de vill spela i Sverige eller inte.