Spelinspektionens slutrapport 2020 väcker fler frågor än svar

Av Wille
15 september, 2020
Efter att regeringen beslutade om tillfälliga spelgränser under den rådande pandemin fick Spelinspektionen utökade uppdrag som innefattade redovisningar av åtgärder som behövdes för att hindra olicensierat spel i Sverige, samt hur det ska gå till att hindra spelarna från att kringgå de olika gränserna som trädde i kraft den 2:a juli 2020.

Slutrapporten är den sista av samtliga delrapporter som publicerats av myndigheten, men det framkom en hel del intressanta saker i texten som du kan läsa kort om nedan:

  • Spelberoendes förening i Malmö såg inget ökat spelande på olicensierade marknader bland sina besökare
  • Antalet avstängda i Spelpaus ökade med cirka 1000 personer under sommaren
  • Spelinspektionen skickade ut 23 förbudsförelägganden till olicensierade spelsajter, något som berörde ungefär 100 webbsidor totalt
  • Vissa betalningsleverantörer ingick ett samarbete med Spelinspektionen och spärrade transaktioner till ett antal spelbolag som riktade in sig mot den svenska spelmarknaden utan nödvändig licens
  • Samtliga förbudsförelägganden polisanmäldes och prioriteten kommer fortsatt vara den olicensierade marknaden
  • Bankgirocentralen har i flera fall valt att inte lämna ut information till Spelinspektionen och hänvisat till banksekretessen
  • De tillfälliga spelgränserna har inte haft önskad effekt då spelarna kan registrera sig på flera spelbolag och därav sätta in mer än 5 000 kronor i veckan
  • Ett försök att införa varningsmeddelanden via internetoperatörerna när spelare besöker spelbolag utan licens utreds, men detta bedömdes som särskilt resurskrävande
  • Att införa spelgränser via ett heltäckande register skulle också kräva enormt med resurser, samt att Spelinspektionen hellre ser andra lösningar på problemet

Vilka slutsatser går att dra från slutrapporten?

Det framgår med all tydlighet att gränserna haft en minimal effekt på spelandet, även om det fortfarande är för tidigt att ge något definitivt svar eftersom tidsperioden som mättes i denna rapport gällde för perioden mars – juli 2020.

I rapporten framgick också att det är väldigt komplicerat att skapa olika slags register som behandlar personuppgifter, samtidigt som begärandet av bankkonton kopplade till enskilda användare också är krävande. Det finns helt enkelt ingen lagstiftning på plats som tillåter Spelinspektionen att skyndsamt behandla många av de ärenden som krävs för uppdraget.

Det är även en kostnadsfråga som regeringen måste ta hänsyn till, samtidgt som lagstiftningen också behöver ses över innan permanenta begränsningar kan införas på marknaden. Spelinspektionen har dock lyckats att stänga av transaktioner till vissa spelbolag genom att få till en dialog med utvalda betalningsleverantörer, men detta gäller i huvudsak svenska Trustly även om det inte framgår i rapporten. Gällande betalningsblockeringar krävs det att spelbolaget i fråga meddelar vilka betalleverantörer de samarbetar med, något som i de flesta fall syns på sajten i fråga.

I de fall där det inte framgår har Spelinspektionen kontaktat Bankgirocentralen, men där har det tagit stopp på grund av banksekretessen. Myndigheten har däremot skapat ett förslag där en ny lag skulle ge dem möjlighet att få fram uppgifter som krävs för betalningsblockeringar.

Spelinspektionen har även sett över möjligheterna att införa varningsmeddelanden när en spelare besöker ett casino eller bettingsida utan svensk licens, men detta skulle kräva otroligt mycket resurser från internetoperatörerna även om det i teorin skulle vara möjligt. Frågan saknar dessutom lagstöd och måste utredas närmare, även om både Folkhälsomyndigheten och Jämställdhetskomissionen gått i samma tankar.

Vilka av åtgärderna var realistiska och hur kommer spelmarknaden se ut efter 2021?

Några åtgärder har faktiskt haft effekt på den olicensierade marknaden, bland annat betalningsblockeringar som infördes för vissa betaltjänstleverantörer. Spelbegränsningarna har i sin tur inte fungerat som det var tänkt och Spelinspektionen anser också att ett nationellt spelbegränsningsregister är omöjligt att genomföra under den korta tid de fick på sig under den rådande pandemin, men att det kan vara genomförbart i framtiden.

Att skapa ett heltäckande register för spelgränser behöver utredas närmare och syftet är att förhindra spelmissbruk, något som bland annat kan tillämpas med hjälp av en ekonomisk upplysning av spelaren. Många frågor behöver däremot utredas närmare då det kan saknas lagstöd, samtidigt som tiden för arbetet också är en utmaning i sig. Myndigheten skriver i sin slutrapport att de skulle behöva anställa mer personal om ett register för spelgränser skulle driftsättas, men de anser också att de hellre ser en annan lösning på problemet. Detta då det helt enkelt krävs alldeles för mycket av myndigheter, internetoperatörer, jurister och inte minst spelbolagen själva.

Vi tror att 2021 blir året då regeringen inser att det krävs enorma resurser av alla inblandade parter att genomföra de omfattande ändringarna som krävs för att införa heltäckande spelgränser. Arbetet mot den icke licensierade spelmarknaden kommer däremot pågå som vanligt, även om vi anser att det skulle hjälpa betydligt mer med en attraktiv spelmarknad i Sverige där spelbolagen kan konkurrera bättre. Om spelarskyddet i sin tur kan riktas mot de grupper av spelare som är i störst behov av det, utan att begränsa spelandet allt för mycket för gemene man tror vi dock att konceptet kan bli lyckat.

Skribent

Wille

38 årig fritidsledare som valt bort obekväma arbetstider och sadlat om helt som skribent. Har över fem års erfarenhet inom spelbranschen och online casino där jag mestadels skrivit casinorecensioner, slotrecensioner, samt nyheter och annat intressant som rör spel på nätet. Jag har erfarenhet av casinon utan svensk licens samt svenskreglerade casino. På den svensklicensierade marknaden så anser jag att det är ett plus att man kan registrera sig snabbt och enkelt på casino med BankID samt att svenska casinon erbjuder snabba uttag. Ett minus på den svenska marknaden är att man inte får fler casinobonusar utöver välkomstbonusen. Jag har även erfarenhet av produktartiklar, länktexter och SEO optimerade texter. Mig når ni på [email protected]
2020-09-15