BOS avstyrker regeringens skärpning om spelmarknadsföring
Måttfullhet ändras till särskild måttfullhet
Lagändringen om spelreklam träder i kraft inom ett år, något som skapar en rejäl utmaning för spelbolag som vill marknadsföra sig i Sverige. Från att ha tagit hänsyn till måttfullhet inom reklam måste de istället vara ännu mer noggranna framöver, särskilt då lagtexten är omformulerad till särskild måttfullhet.
Detta innebär i korthet att casinon måste var vaksamma på vem de riktar sin marknadsföring till, samt att de inte kan vara lika aggressiva som innan. Enligt Gustaf Hoffstedt som är Generalsekreterare hos BOS finns det inga skäl till detta, något han uttryckte via följande uttalande:
”Svensklicensierade spelbolag har sedan en topp 2018-2019 halverat sina reklamköp. Jag förstår inte hur låga investeringarna i marknadsföring måste bli för att regeringen ska låta sig nöja”
Han påpekade också att svenska spelare redan spenderar mycket pengar på icke licensierade bolag, samt att en strängare lagstiftning endast nyttjar dessa aktörer ytterligare. Om du vill läsa mer från artiklarna som publicerats hos Branschföreningen för Onlinespel kan du göra det här.
Utredning gällande spel på utländska casinon utförd av Spelinspektionen
Den statliga myndigheten Spelinspektionen genomförde precis en utredning om anledningarna varför svenska spelare väljer icke licensierade casinon, något som BOS också också hade en del åsikter om.
Enligt Hoffstedt är det framförallt avsaknaden av spelgränser och bonustak som leder till massflykten från casinon med svensk licens, men även för att Spelpaus är verkanslös utomlands. De stränga gränserna som råder för tillfället hjälper inte konsumenterna eftersom de väljer alternativ på andra marknader istället.